جایگاه هنری صنیع الملک (ابوالحسن خان غفاری) در گرافیک ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مبینا کوشکی
- استاد راهنما یعقوب آژند
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، با در نظر گیری نکته پر اهمیت مذکور عبارت است از : جمع آوری آثار صنیع الملک در زمینه های مختلف، بررسی، تجزیه و تحلیل آنها و تطبیق با آثار طراحان گرافیک معاصر ایرانی است. برای رسیدن به پاسخ چنین فرضیه ها و پرسش ها، در پژوهش پیش رو مراحل به ترتیب ذیل انجام پذیرفته است : شناخت اولیه ابوالحسن خان غفاری (صنیع الملک)، جمع آوری آثار وی و طبقه بندی آنها در دو بخش ارتباط تصویری که در مورد صفحه آرایی ها، سرلوحه و لیتوگرافی های این هنرمند بحث و گفتگو شده است.
منابع مشابه
تجزیه و تحلیل آثار نقاشی میرزا ابوالحسن خان غفاری(صنیع الملک) و شاگردانش (مصورسازهای کتاب هزار و یکشب). موضوع پروژه عملی : تجرید دستمایه پنهان نگارگری در ایران
دوره قاجار را می توان از حساسترین دوره های تاریخ ایران به شمار آورد. در این زمان اروپای قرن 18 و 19 که دچار تغییر نگرش و تفکر جدید شده بود، با نفوذ در کشورهای ضعیف سعی بر ایجاد سلطه در تمام شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها داشت ایران نیز از این تحولات و دگرگونی ها مستثنی نبود. تاثیرات همه جانبه تحولات غرب بر سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران در این برهه از تاریخ این مرز و بوم بخوبی مشهود...
15 صفحه اولواکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران)
صنیعالملک بهدلیل نوآوریهایش در گذار گرافیک ایران از مرحلة تولید تکنسخهای به مرحلة انبوه صنعتی نقشی کلیدی داشت، لذا میتوان وی را پدر گرافیک مطبوعاتی ایران دانست. با کمی تأمل بر اقدامات او، تأثیر تحولاتی خارج از قلمرو هنر به عنوان زیرساخت نوآوریهای وی آشکار میشود. اما چه تحولاتی، طلیعة شکلگیری این نوآوریها بود؟ این مقاله از نوع کیفی و به روش تحلیلی است. شیوة گردآوری اطلاعات آن مبتنی ب...
متن کاملبررسی چگونگی تأثیرگذاری صنیع الملک بر شکل گیری گرافیک ایران
این پژوهش به شیوه توصیفی انجام شد و جمع آوری اطلاعات آن بر مبنای منابع مکتوب و الکترونیک با هدف شناخت صنیع الملک به عنوان پیشگام در طراحی گرافیک ایران صورت پذیرفت و بر این محور استوار گشت که هنر در دوره قاجار بر اثر مواجهه ایران و اروپا دستخوش تغییر شد و هنری به وجود آمد که حاصل تعامل این ارتباط بود. بدین ترتیب، مطبوعات و چاپ که هر دو پ دیدهای غربی بودند با حفظ ارزشهاو اصالتهای فرهنگ تصویری ایر...
15 صفحه اولبررسی جایگاه و خدمات میرزا یوسف خان اعتصام الملک (اعتصامی) به دو ادب فارسی و عربی
میرزا یوسف خان اعتصامی مشهور به اعتصام الملک از نویسندگان و مترجمان نامور ایرانی عهد قاجار است. وی تمامی حیات ادبی خود را وقف ترجمه و توسعۀ دانشهای ادبی نموده است. ترجمه های اعتصامی از ادبیات مغرب و ادبیات عربی باعث آشنایی ایرانیان با بخشی از ادبیات اروپا و عرب معاصر شد. «قلائد الأدب فی شرح أطواق الذهب» در شرح «أطواق الذهب» جارالله زمخشری که بارها در مصر تجدید چاپ شده و مورد توجه ادیبان و فاضل...
متن کاملبینش و روش در تاریخ نگری و تاریخ نگاری ابوالحسن غفاری کاشانی
چکیده ابوالحسن غفاری کاشانی، مورخ ایرانی قرن دوازدهم هجری، در تثبیت اندیشه تاریخ نگاری در عصر زندیان، بسیار تأثیر گذار بوده است، این نوشتار با توجه به جایگاه تاریخ نگاری او در ایران، میکوشد که زندگی، خاستگاه اجتماعی، روش و بینش تاریخ نگارانه وی را واکاوی کند. گلشن مراد اثر غفاری کاشانی با برخورداری از منظومه فکری و روش تاریخ نگارانه از متون تاریخی مهم این دوره به شمار میرود که در ادوار بعد ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023